No Script

Please Wait...

Al-Ahed Telegram

Washington Post Disproves Claim Russia Hacked US Power Grid

Washington Post Disproves Claim Russia Hacked US Power Grid
folder_openRussia access_time3 years ago
starAdd to favorites

Local Editor

Russia is not behind the malware activity at the Vermont power utility in the US, the Washington Post reports quoting unnamed officials. The article follows a correction of another report by the newspaper, alleging Moscow hacked the US power grid via Vermont.

Washington Post Disproves Claim Russia Hacked US Power Grid

On 30 December last year, Burlington Electric a Vermont-based power company, raised the alarm over a potential malware on one of its computers and reported the case to the authorities.

The incident happened as a company's employee was checking his Yahoo email account, with an alert suggesting his laptop was connected to a suspicious IP address.

After examining the computer, officials "found a package of software tools commonly used by online criminals to deliver malware," the Washington Post wrote citing experts.

The evidence suggests "the incident is not linked to any Russian government effort to target or hack the utility," the newspaper reported, referring to the respective officials. The alert during the email check is "not descriptive of anything in particular," Robert M. Lee, chief executive of cybersecurity firm Dragos was quoted as saying.

A day after the incident at the Vermont utility, the Washington Post headlined its initial story, "Russian operation hacked a Vermont utility." Citing unnamed officials, the Post alleged that the supposed hack even put the entire "US electrical grid security" at risk.

However, Burlington Electric issued a statement in the immediate aftermath of the incident, saying the computer in question was "not connected" to the organization's grid systems. The suspected traffic has been also "observed elsewhere in the country and is not unique to Burlington Electric," the company added referring to information from federal officials.

The Washington Post was forced to backtrack on its earlier allegations and published an editorial note conceding their reports were "incorrect" and saying officials had no such "indications."

It is not the first time the Washington Post has had to offer a correction. In November last year, the newspaper was forced to correct a story where it was alleged that Russia influenced the US Presidential elections via a massive "fake news" campaign.

A key source for the article was research conducted by a group called PropOrNot, which listed some 200 websites, allegedly spreading Russian propaganda. Following complaints from some of the outlets, PropOrNot removed them from the list. The Washington Post on its part issued a correction, saying it did not "vouch for the validity of PropOrNot's findings."

Source: The Washington Post, Edited by website team

Comments